درباره ما

تاریخچه کتابیران:

گویند پیدایش و خلق هر پدیده ای مولود نیاز اجتماعی است. پیدایش مجموعه ی کتابیران نیز تابع محض این قانون تثبیت شده می باشد. کتابیران در اواسط دهه ی شصت (مشخصاً سال 1365) برای پاسخگویی به نیاز توزیع کتاب های موسس خود با همت و اراده ی دانشجوی جوان، نیک نام و نیک اندیش به نام زنده یاد دکتر شاپور گهواره ای با اندیشه های انسانی و فضائل اخلاقی، ذهنی پر از خلاقیت و پویایی، که بسیار سخت است در رثای این عزیز قلم گرداندن، با عبور از گریوهای صعب العبور کاری خود و با مدد از تجارب علمی و با کمک تجربه غریزی در عریانی حقیقت پا به عرصه ی حیات نهاد. در آن زمان ها، توزیع کتاب جنبه ی سنتی داشت. فعالیت مرکز پخش تازه تاسیس از همان ابتدا بر پایه تبعیت از بعضی اصول شناخته شده بازاریابی و نه همگی آنها بود. همین تبعیت اندک از اصول، باعث سرازیر شدن موجی از تقاضاها به سوی کتابیران گردید. تازه آن زمان بود که فهمیدیم چه مخاوف و مضایق در این طریق ناکوبیده و سبیل ناهموار فرارویمان است. از پیش می انگاشتیم که نوشتن کتاب و تولید آن راز و رمز پیچیدگی کار است ولی بازشدن درب دنیای جدید مشکلات، ما را از خواب غفلت بیدار کرد. همسویی کار خود با نیازهای روبه تزاید سایر مراکز انتشاراتی، ما را به آن واداشت که به سازماندهی کار توزیع به صورت علمی و بر خلاف سنت مألوف همت بگماریم. ناپیدایی هدف و رویکرد کاری چه برای ما و چه برای متقاضیان باعث خلط وظایف شد. این خَلط وظیفه پاره ای از اوقات ما را به اعمالی وا میداشت که در حوصله کار ما نمی گنجید و کار ناشر بود. به هر روی نتیجه فعالیت ما که بی شباهت به رنج ناشی از سنگ خارا را به بن ناخن سنبیدن نبود به تخلیه انبارهای مملو از کتاب های تلنبار شده ادوار و اعصار مشتریان ما منتهی شد. از این رهگذر بود که این افتخار نصیبمان شد که به پراکنش تراوشات گرانسنگ ذهن اساتید دانشگاه های مادر که در قاموس انتشارات های آن دانشگاه ها متجلی می شد همت بگماریم و به دیگر سخن شدیم مرکز پخش کتاب های دانشگاهی مراکز انتشاراتی دولتی و خصوصی.

ساختار کتابیران:

کتابیران همواره در طول بیش از سه دهه فعالیت خود ساختار تشکیلاتی انعطاف پذیری داشته و بر حسب شرایط به تغییراتی از ماهیت گرفته تا شکل پرداخته است.

بازاریابی علمی در کتابیران:

در قرن حاضر با پیشرفت بی مجال تکنولوژی و شاخه های علوم مختلف بدون هیچ گونه درنگ و تأملی ناخودآگاه در شیب تند پیشرفت قرار میگیریم. همسویی و همگامی با این پیشرفت و تغییرات را می توان رمزی برای پیروزی بر فضای بازارها و افراد دخیل با آن دانست. به عبارتی واضح تر فروش محصولات مورد تقاضای مشتریان با ارائه خدماتی هدفمند امری مهم در مقوله ی بازاریابی به حساب می آید. اگر از بحث های تئوریک و تئوریزه ی دانشگاهی بخواهیم خارج شویم و جنبه ی کاربردی و عملیاتی مباحث بازاریابی را مدنظر قرار دهیم با مددجویی از فیلیپ کاتلر که کتاب مدیریت و بازاریابی آن یک مرجع و رفرنسی جهانی برای آموزش بازاریابی می باشد، تأکید دارد بازاریابی با کشف خلاء و نیاز برای یک کالا توسط تولید کننده شروع شده و با تولید کالای متناسب با نیاز و تاکیداً برای رفع آن نیاز ادامه می یابد. به دنبال این امر وظیفه اقناع خریدار یا مخاطب به عهده تولید کننده است که او را مجاب کند که نیاز دارد و نیازش را این کالای تولید شده برطرف می سازد. فرآیند اقناع و مجاب ساختن از نظر عملی معنایش ترویج و تبلیغ است. پس تا این جا نه موزع نقشی در کشف خلاء و نیاز دارد و نه توان مداخله در ارائه تولید کالا یا کمیت و کیفیت مطلوب. همچنین توزیع کننده در کوران گزینش کالا یا کتاب نقشی نداشته است که بتواند بر این پایه اقدام مداخله گرایانه برای اقناع مخاطب داشته باشد. چه اگر موزع را نقشی می بود ای بسا خیل نسبتاً عظیمی از این دست کالاهای تلنبارشده مفروض یک یا چند ناشر خاص تولید نمی شد. پس از اقناع و اطلاع رسانی رسالت موزع می آغازد. ایجاد تسهیلات برای توزیع و فروش، ایجاد کانالهای توزیع، توزیع اقلام کلان به صورت خرد، جمع آوری بهای کالاهای خرد شده، تقبل عدم دریافت یا سوخت حسابها و اسناد دریافتنی، بسته بندی، تبلیغات درحد و اندازه موزع نه جایگزین ناشر. موزع در حدی که عرفاً انتظار می رود به اطلاع رسانی می پردازد. به تعبیر دیگر، سیگنال و پیام لازم به مخاطب مجاب شده داده می شود که برای دریافت کالای مورد توقع خود چه کانال هایی ایجاد شده و چگونه می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن به مطلوب خود دست یابد.

کتابیران و استفاده از تکنولوژی:

کتابیران با اعتقاد راسخ به تکنولوژی خصوصاً دانش IT تلاش دارد رنج فیزیکی کار را حذف کرده و به دقت خود بیافزاید. واحدهای سازمانی کتابیران اعم از واحد فروش، حسابداری، کتابداری و انبار کاملاً دیجیتال شده است. از دیگر اقدامات کتابیران تلاش در راستای ارائه بسته بندی های مدرن و مکانیزه است.

کتابیران و آموزش ضمن خدمت و سیستم دیجیتال:

آموزش ضمن خدمت کارکنان هم باعث کاهش صدمات روتین کاری می شود و هم به ارتقاء فروش می انجامد که در این زمینه با برپایی کلاس های مداوم و مستمرآموزشی ضمن خدمت از جمله بازاریابی، حسابداری برای کارکنان و مدیران، گرافیک، ICDL و سخت افزار، آموزش زبان انگلیسی که ماحصل آن  در عرصه کار و فعالیت سازمانی نتایج موثر و موفقیت آمیزی را در برداشته است.

تمام تلاش مجموعه کتابیران بر آن بوده است که حتی الامکان کلیه امور تولید، فروش و اداری خود را دیجیتال نماید. در راستای این امر، دانش، تجربیات و پشتیبانی مداوم شرکت اریش رایانه مددکار کتابیران بوده است.

حوزه کاری کتابیران:

کتابیران در ابتدای امر با تشخیص مجموعه ی بازار هدف تمرکز خود را روی نیازهای جامعه دانشگاهی بصورت عام گذاشت. بر این پایه، تمام کتاب های دانشگاهی در هر حوزه ای مطمح نظر ما برای توزیع بوده است. گواینکه در پاره ای از رشته ها، توفیق بیشتر با ما قرین بوده و در پاره ای موارد کمتر. به طور خلاصه حوزه کاری ما از این قرار است: پزشکی، علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم کشاورزی و دامی، علوم انسانی و علوم برای عموم. اکنون کتابیران با توزیع هزاران عنوان کتاب در رشته های مختلف از ناشران متعدد دست و پنجه نرم می کند.